donderdag 25 oktober 2012

Turn Around and See the Light

Een uur geleden belde zij mij. "Helaas onze eerste skype consult kan niet doorgaan, onze tablet wil niet opstarten'. Ik had mij erop verheugd. Vanmorgen stuurde ik nog een tweet de wereld in met de kreet:"Mijn eerste kinderwens consult achter mijn pc". En op facebook  direct reacties: "vind ik leuk"! Vind ik helemaal niet leuk want er dreigt een kink in de kabel te komen. met Skype kan ik de persoon namelijk zien. "Is het niet mogelijk via de telefoon?" Ach waarom niet, het gaat uiteindelijk om de energie. Na een korte kennismaking maak ik al heel snel contact met mijn hart en verbind mij met de andere kant van de 'lijn'. En dan komen de woorden vanzelf....


Turn Around and See the Light


Deze engelse woorden dekken de lading van een intense kracht, en een enorme uitdaging. Of je nu een kinderwens hebt, een boek wilt schrijven of een eigen onderneming wil starten, het omdraaien betekend het verleden achter je laten. Mansukh Patel sprak ooit de wijze woorden: my mother said, if you're in a cave and you look at the shadow of the light turn around, turn around and see the light. Deze bijzondere wijze raad heeft mijn leven verandert. Jarenlang zat deze zin in mijn onderbewuste opgesloten en kon hij er niet uit. Totdat ik vorig jaar startte als hypnobirthing docent.

HypnoBirthing is ook een filosofie. De visie waarin de vrouw de regie in eigen handen houdt tijdens de geboorte spreekt mij enorm aan. Mijn grootste uitdaging tijdens de lessen is dan ook laten voelen, zien en ervaren wat er gebeurd als de moeder en ook haar geboortepartner zich omdraaien, het verleden achter zich laten en vooruit kijken naar de toekomst vanuit het eeuwige Nu. Ik merk dat heel veel aanstaande ouders gevangen zitten in hun oude denken, gevoed door overtuigingen aannames van anderen. Een oefening tijdens een hypnobirthing les leert de ouders dat ze moeten kiezen: laat ik de pen vallen omdat de 'juf' ook haar pen laat vallen of hou ik de pen stevig vast omdat zij vraagt de pen goed vast te houden. Laat ik mij meevoeren door de wens van een ander of volg ik mijn eigen gevoel? Ben ik in hypnose of blijf ik alert en volg mijn eigen gedachtepatroon. Keuzes maken, je kunt het niet proberen,  je gaat of je gaat niet! Je draait je om of blijft staan! Kies ik voor angst of liefde? Het klinkt zo gemakkelijk maar in de praktijk verbinden we ons sneller met de oude 'shit' dan nieuwsgierig te zijn naar die andere kant. Maar eenmaal omgedraaid wil je niet meer terug. Af en toe trekt de energie je terug als een elastiekje dat gespannen staat, maar wanneer je dat voelt en je weet dat het je niets meer oplevert keer je direct terug naar het gevoel dat op dat moment bij je past. Ik kan je verzekeren dat dit een heel fijn gevoel is!

Stel jezelf  voor.
Je staat in een grot en kijkt naar de donkere schaduw op de muur. Ga jij draaien?
My mother said: turn around, turn around and be the Light.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten